Zarówno w Polsce, jak i w
innych krajach europejskich, handel detaliczny ma wielowymiarowe znaczenie
dla gospodarki i stanowi jedną z jej kluczowych gałęzi. Według raportu opracowanego przez DNB Bank Polska
i Deloitte „Kierunki 2014 – kluczowe czynniki determinujące handel w
Polsce”, firmy handlowe wytwarzają
17% wartości dodanej brutto, a sektory pośrednio powiązane z handlem wypracowują
dodatkowe
12%. Handel to także prawie 2 mln miejsc pracy, a w sektorach powiązanych - kolejne
1,6 mln, co łącznie stanowi 26% ogółu pracujących.[1]
Dlatego też wiele uwagi poświęca się zmianom, jakie zaszły w tej gałęzi
gospodarki na przestrzeni ostatnich 10 lat i prognozom jej rozwoju. Pomimo
wejścia do Polski dużych sieci handlowych i otwierania kolejnych sklepów
wielkopowierzchniowych, wartość rynku handlu detalicznego
od kilkunastu lat wykazuje nieznaczne, ale stałe spadki. W ostatnich 10 latach ogólna liczba sklepów zmalała
o 25% i oczekuje się, że w 2018 roku łączna liczba sklepów spadnie do około 85
tys., z czego sklepy handlu tradycyjnego spadać będą około 3% rocznie.[2]
Przyczyn tego zjawiska upatruje się przede wszystkim w malejącej liczbie
konsumentów, konsolidacjach i przejęciach istniejących już punktów oraz rozwoju
nowych form handlu. Prym nadal wiodą duże sieci handlowe i dyskontowe, które od
2012 roku rozwijają się w tempie kilkunastu proc. wartości rynku rocznie.[3]
Ale eksperci zauważają także, że rynek powoli osiąga nasycenie tymi formatami
sklepów i jego przyszłość upatrują m.in. w rozwoju handlu w mniejszych
miejscowościach, w których obecnie mieszka około 40% ludności Polski – 40%
nowych powierzchni handlowych planowanych do oddania w 2016 roku przypada na miasta
liczące do 100 tys. mieszkańców.[4] Istotnym czynnikiem
wpływającym na sytuację
na rynku handlu detalicznego w Polsce jest także szybki rozwój sklepów
internetowych – w zależności od źródła informacji obroty handlu
elektronicznego w Polsce szacowane są na 2,5-4% całkowitej sprzedaży,
Ministerstwo Gospodarki prognozuje zaś, że do 2018 wartość ta wzrośnie do 9,0%.[5] Rozwój w segmencie e-commerce jest związany ze
wzrostem popularności technologii mobilnych i coraz większym dostępem do
internetu, ale to także wyraz generalnych tendencji, rządzących współczesnym
handlem. Dzięki coraz większej
możliwości wyboru,
to konsument staje się stroną dyktującą warunki współpracy i zmieniającą rynek zgodnie ze swoimi
oczekiwaniami. W dobie dostępu do dużej ilości komplementarnych produktów i
usług maleje rola ceny jako głównego kryterium wyboru, wzrasta zaś rola
czynników około sprzedażowych, takich jak poziom obsługi, szeroki asortyment
czy wygoda realizacji transakcji, wyrażona m.in. w dostępie do różnych form
płatności. W warunkach rosnącej konkurencji udostępnienie konsumentom wygodnych
metod płatniczych może być kluczem
do zwycięstwa.
Potencjał płatności elektronicznych w Polsce
Przyszłość sprzedawców detalicznych zależy od ich adaptacji do
zmieniających się oczekiwań konsumentów. Współczesny klient coraz bardziej ceni wysoki
poziom obsługi, jakość i wygodę, wyrażającą się także
w możliwości wyboru sposobu płatności. Zgodnie z danymi Narodowego
Banku Polskiego na koniec IV kwartału 2015 roku w portfelach Polaków
było 35,2 mln kart płatniczych, z czego 79,8% posiadało funkcję zbliżeniową. [6]
Te dane plasują Polskę w czołówce krajów europejskich o największej dynamice
rozwoju płatności elektronicznych. Karty dla ogromnej liczby
Polaków przestały być technologicznymi nowinkami, a stały się
po prostu synonimem wygody i bezpieczeństwa podczas załatwiania codziennych
sprawunków. Jak wynika
z badania omnibusowego „Korzystanie z kart płatniczych”, przeprowadzonego w
sierpniu 2015 roku na zlecenie Verifone, Polacy oczekują możliwości płatności
kartą w coraz większej liczbie miejsc, przede wszystkim
w małych sklepach (56,7%), punktach usługowych (40,7%), kioskach (33,4%) i na
bazarach (25,2%). 49,6% respondentów
zadeklarowało także, że w przypadku powszechnego dostępu do terminali
płatniczych, należności regulowałoby tylko za pomocą karty.[7] Jednocześnie
nasycenie rynku terminalami płatniczymi w Polsce nadal jest stosunkowo
niewielkie - według badań Fundacji Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego
zaledwie 19% przedsiębiorstw w Polsce przyjmuje płatności kartowe.[8]
Zbyt małą dostępność terminali płatniczych potwierdzili
także uczestnicy badania omnibusowego firmy Verifone – 9,5% badanych posiadaczy
karty wskazało, że mimo chęci zapłacenia kartą często spotyka się z brakiem terminali
płatniczych, zaś aż 55,2% przyznało, że taka sytuacja przydarzyła im się
kilkukrotnie. Wszystkie
te czynniki sprawiają, że terminal płatniczy powoli przestaje być luksusem, a
staje się narzędziem, którego klienci oczekują. Niewielkie nasycenie rynku
sprawia zaś,
że wydatek związany z obsługą transakcji elektronicznych może stać się
kluczowym wyróżnikiem firmy na tle konkurencji. Czynnikiem, który pomaga
przetrwać, budować lojalność klientów i tym samym rozwijać biznes
w wysoko konkurencyjnej branży handlu detalicznego.
Terminal płatniczy – czy to się opłaca?
Decyzja przedsiębiorcy o instalacji terminala wynika z wielu czynników: m.in.
ze wspomnianych już oczekiwań klientów i potencjalnych korzyści, jakie taka
inwestycja może przynieść merchantom. Akceptowanie różnych form płatności umożliwia
pozyskanie nowych klientów - osoby płacące kartą i rzadko noszące przy sobie
gotówkę. Takie pro klienckie podejście pozwala wyróżnić przedsiębiorstwo na tle
konkurencji i zyskać przewagę nad innymi uczestnikami rynku. Posiadanie
terminala eliminuje także straty wynikające z braku sprzedaży w sytuacji, gdy
klient ma kartę, ale nie posiada gotówki. Konieczność szukania bankomatu może skutecznie
zniechęcić
do skorzystania z oferty danego sklepu czy punktu usługowego. Dodatkowo
nowoczesne terminale mogą służyć nie tylko do akceptowania płatności, ale także
do rozszerzenia oferty biznesowej. Pojemna pamięć pozwala
na wgranie do terminala aplikacji usług dodanych (VAS - value added services),
takich jak doładowania telefonów komórkowych, sprzedaż kuponów lotto czy
opłacanie rachunków. Oznacza to, że samo posiadanie terminala płatniczego
pozwala na poszerzenie asortymentu i zwiększenie obrotów. Nowoczesne terminale
umożliwiają także obsługę programów lojalnościowych, dzięki czemu ułatwiają
zdobycie wiernych konsumentów. Terminal płatniczy staje się nie tylko
alternatywnym sposobem płatności, ale także cennym narzędziem, wspierającym
rozwój biznesu, które dodatkowo można dopasować do indywidualnych potrzeb
przedsiębiorcy
i oczekiwań samych klientów. Bogata
oferta firmy Verifone, obejmująca terminale stacjonarne, mobilne, mPOS,
a nawet rozwiązania samoobsługowe, umożliwia dopasowanie terminala do
możliwości każdej firmy. Terminale mają elegancki design, wykonane są z wysokiej
jakości materiałów i chronione certyfikatami gwarantującymi bezpieczeństwo
transakcji. W zależności od wybranego modelu, pozwalają wygodnie i bezpiecznie
akceptować wszelkie formy płatności elektronicznych – kartami z paskiem
magnetycznym i chipem, kartami zbliżeniowymi oraz mobilnymi aplikacjami
płatniczymi. Są proste w obsłudze, a
dzięki możliwości wprowadzenia usług dodanych, pozwalają zwiększyć przychody i
zaangażowanie klientów.
***
W dobie silnej konkurencji rynkowej
przedsiębiorcy muszą szukać rozwiązań, które pozwolą podnieść komfort obsługi,
rozszerzyć ofertę i wyróżnić firmę na rynku. Aktualne korzystne regulacje
prawne związane z opłatami za procesowanie transakcji elektronicznych, rosnące
zaufanie Polaków do płatności kartą oraz zmiana oczekiwań klientów co do
poziomu obsługi sprawiają, że instalacja terminala
płatniczego jest decyzją o dużym potencjale biznesowym. Pozwala na podniesienie
poziomu obsługi klientów i otwiera nowe perspektywy
do rozwoju biznesu, szczególnie ważne w przypadku tak silnie konkurencyjnych
branż, jak handel detaliczny.
O Verifone
Verifone jest wiodącym dostawcą bezpiecznych rozwiązań
płatniczych, w tym wszechstronnych terminali do akceptowania płatności. Firma
wspiera także rozwój branży handlowej poprzez przekształcanie codziennych
transakcji elektronicznych
w nowe możliwości zwiększenia dochodów dla branży retail. Poprzez systemy łączące urządzenia płatnicze z chmurą
oraz bogate doświadczenie zarówno w obszarze handlu tradycyjnego, jak i online,
tworzy nową generację rozwiązań pozwalających na zwiększenie zaangażowania
klientów w punkcie sprzedaży. Opierając się na 30-letnim doświadczeniu
związanym
z dystrybucją najbezpieczniejszych rozwiązań płatniczych, Verifone zarządza
siecią 29 milionów urządzeń i terminali na całym świecie, w tym
terminalami stacjonarnymi, przenośnymi, multimedialnymi i samoobsługowymi. Wyspecjalizowani doradcy Verifone służą
klientom swoją wiedzą i doświadczeniem, dostosowując ofertę firmy do
indywidualnych potrzeb każdego biznesu. W gronie naszych klientów i partnerów
znajdują się najbardziej znane marki, instytucje finansowe i agenci
rozliczeniowi z ponad 150 państw świata.
Verifone.com | (NYSE: PAY) | @verifone
Dodatkowe informacje:
Agata Adamczewska-Grudzień
Marketing Programs Manager Verifone Sp. z o.o.
T. +48 784 575 042
E. agata.adamczewska@verifone.com
All rights reserved 2013 - 2024; Deweloper Ads-Center.NET