NEWSLETTER

Jesteś dzinnikarzem? Wybierz firmy z których chcesz
dostawać informacje prasową wprost na własną
skrzynke e-mail.
ZAPISZ SIĘ

WYSZUKAJ

Terminal płatniczy, jako narzędzie wsparcia handlu detalicznego

2016-05-11 14:20:22

Zarówno w Polsce, jak i w innych krajach europejskich, handel detaliczny ma wielowymiarowe znaczenie
dla gospodarki i stanowi jedną z jej kluczowych gałęzi. Według raportu opracowanego przez DNB Bank Polska
i Deloitte „Kierunki 2014 – kluczowe czynniki determinujące handel w Polsce”, firmy handlowe wytwarzają
17% wartości dodanej brutto, a sektory pośrednio powiązane z handlem wypracowują dodatkowe
12%. Handel to także prawie 2 mln miejsc pracy, a w sektorach powiązanych - kolejne 1,6 mln, co łącznie stanowi 26% ogółu pracujących.[1]
Dlatego też wiele uwagi poświęca się zmianom, jakie zaszły w tej gałęzi gospodarki na przestrzeni ostatnich 10 lat i prognozom jej rozwoju. Pomimo wejścia do Polski dużych sieci handlowych i otwierania kolejnych sklepów wielkopowierzchniowych, wartość rynku handlu detalicznego
od kilkunastu lat wykazuje nieznaczne, ale stałe spadki. W
ostatnich 10 latach ogólna liczba sklepów zmalała
o 25% i oczekuje się, że w 2018 roku łączna liczba sklepów spadnie do około 85 tys., z czego sklepy handlu tradycyjnego spadać będą około 3% rocznie.[2] Przyczyn tego zjawiska upatruje się przede wszystkim w malejącej liczbie konsumentów, konsolidacjach i przejęciach istniejących już punktów oraz rozwoju nowych form handlu. Prym nadal wiodą duże sieci handlowe i dyskontowe, które od 2012 roku rozwijają się w tempie kilkunastu proc. wartości rynku rocznie.[3] Ale eksperci zauważają także, że rynek powoli osiąga nasycenie tymi formatami sklepów i jego przyszłość upatrują m.in. w rozwoju handlu w mniejszych miejscowościach, w których obecnie mieszka około 40% ludności Polski –
40% nowych powierzchni handlowych planowanych do oddania w 2016 roku przypada na miasta liczące do 100 tys. mieszkańców.[4] Istotnym czynnikiem wpływającym na sytuację
na rynku handlu detalicznego w Polsce jest także szybki rozwój sklepów internetowych –
w zależności od źródła informacji obroty handlu elektronicznego w Polsce szacowane są na 2,5-4% całkowitej sprzedaży, Ministerstwo Gospodarki prognozuje zaś, że do 2018 wartość ta wzrośnie do 9,0%.[5] Rozwój w segmencie e-commerce jest związany ze wzrostem popularności technologii mobilnych i coraz większym dostępem do internetu, ale to także wyraz generalnych tendencji, rządzących współczesnym handlem. Dzięki coraz większej możliwości wyboru,
to konsument staje się stroną dyktującą warunki współpracy  i zmieniającą rynek zgodnie ze swoimi oczekiwaniami. W dobie dostępu do dużej ilości komplementarnych produktów i usług maleje rola ceny jako głównego kryterium wyboru, wzrasta zaś rola czynników około sprzedażowych, takich jak poziom obsługi, szeroki asortyment czy wygoda realizacji transakcji, wyrażona m.in. w dostępie do różnych form płatności. W warunkach rosnącej konkurencji udostępnienie konsumentom wygodnych metod płatniczych może być kluczem
do zwycięstwa.

 

Potencjał płatności elektronicznych w Polsce

Przyszłość sprzedawców detalicznych zależy od ich adaptacji do zmieniających się oczekiwań konsumentów.  Współczesny klient coraz bardziej ceni wysoki poziom obsługi, jakość i wygodę, wyrażającą się także
w możliwości wyboru sposobu płatności. Zgodnie z danymi Narodowego Banku Polskiego na koniec IV kwartału 2015 roku w portfelach Polaków było 35,2 mln kart płatniczych, z czego 79,8% posiadało funkcję zbliżeniową. [6] Te dane plasują Polskę w czołówce krajów europejskich o największej dynamice rozwoju płatności elektronicznych. Karty dla ogromnej liczby Polaków przestały być technologicznymi nowinkami, a stały się
po prostu synonimem wygody i bezpieczeństwa podczas załatwiania codziennych sprawunków.
Jak wynika
z badania omnibusowego „Korzystanie z kart płatniczych”, przeprowadzonego w sierpniu 2015 roku na zlecenie Verifone, Polacy oczekują możliwości płatności kartą w coraz większej liczbie miejsc, przede wszystkim
w małych sklepach (56,7%), punktach usługowych (40,7%), kioskach (33,4%) i na bazarach (25,2%). 49,6% respondentów zadeklarowało także, że w przypadku powszechnego dostępu do terminali płatniczych, należności regulowałoby tylko za pomocą karty.[7] Jednocześnie nasycenie rynku terminalami płatniczymi w Polsce nadal jest stosunkowo niewielkie - według badań Fundacji Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego zaledwie 19% przedsiębiorstw w Polsce przyjmuje płatności kartowe.[8] Zbyt małą dostępność terminali płatniczych potwierdzili także uczestnicy badania omnibusowego firmy Verifone – 9,5% badanych posiadaczy karty wskazało, że mimo chęci zapłacenia kartą często spotyka się z brakiem terminali płatniczych, zaś aż 55,2% przyznało, że taka sytuacja przydarzyła im się kilkukrotnie. Wszystkie te czynniki sprawiają, że terminal płatniczy powoli przestaje być luksusem, a staje się narzędziem, którego klienci oczekują. Niewielkie nasycenie rynku sprawia zaś,
że wydatek związany z obsługą transakcji elektronicznych może stać się kluczowym wyróżnikiem firmy na tle konkurencji. Czynnikiem, który pomaga przetrwać, budować lojalność klientów i tym samym rozwijać biznes
w wysoko konkurencyjnej branży handlu detalicznego.

 

Terminal płatniczy – czy to się opłaca?

Decyzja przedsiębiorcy o instalacji terminala wynika z wielu czynników: m.in. ze wspomnianych już oczekiwań klientów i potencjalnych korzyści, jakie taka inwestycja może przynieść merchantom. Akceptowanie różnych form płatności umożliwia pozyskanie nowych klientów - osoby płacące kartą i rzadko noszące przy sobie gotówkę. Takie pro klienckie podejście pozwala wyróżnić przedsiębiorstwo na tle konkurencji i zyskać przewagę nad innymi uczestnikami rynku. Posiadanie terminala eliminuje także straty wynikające z braku sprzedaży w sytuacji, gdy klient ma kartę, ale nie posiada gotówki. Konieczność szukania bankomatu może skutecznie zniechęcić
do skorzystania z oferty danego sklepu czy punktu usługowego. Dodatkowo nowoczesne terminale mogą służyć nie tylko do akceptowania płatności, ale także do rozszerzenia oferty biznesowej. Pojemna pamięć pozwala
na wgranie do terminala aplikacji usług dodanych (VAS - value added services), takich jak doładowania telefonów komórkowych, sprzedaż kuponów lotto czy opłacanie rachunków. Oznacza to, że samo posiadanie terminala płatniczego pozwala na poszerzenie asortymentu i zwiększenie obrotów. Nowoczesne terminale umożliwiają także obsługę programów lojalnościowych, dzięki czemu ułatwiają zdobycie wiernych konsumentów. Terminal płatniczy staje się nie tylko alternatywnym sposobem płatności, ale także cennym narzędziem, wspierającym rozwój biznesu, które dodatkowo można dopasować do indywidualnych potrzeb przedsiębiorcy
i oczekiwań samych klientów. Bogata oferta firmy Verifone, obejmująca terminale stacjonarne, mobilne, mPOS,
a nawet rozwiązania samoobsługowe, umożliwia dopasowanie terminala do możliwości każdej firmy. Terminale mają elegancki design, wykonane są z wysokiej jakości materiałów i chronione certyfikatami gwarantującymi bezpieczeństwo transakcji. W zależności od wybranego modelu, pozwalają wygodnie i bezpiecznie akceptować wszelkie formy płatności elektronicznych –
kartami z paskiem magnetycznym i chipem, kartami zbliżeniowymi oraz mobilnymi aplikacjami płatniczymi. Są proste w obsłudze, a dzięki możliwości wprowadzenia usług dodanych, pozwalają zwiększyć przychody i zaangażowanie klientów.

***

W dobie silnej konkurencji rynkowej przedsiębiorcy muszą szukać rozwiązań, które pozwolą podnieść komfort obsługi, rozszerzyć ofertę i wyróżnić firmę na rynku. Aktualne korzystne regulacje prawne związane z opłatami za procesowanie transakcji elektronicznych, rosnące zaufanie Polaków do płatności kartą oraz zmiana oczekiwań klientów co do poziomu obsługi sprawiają, że instalacja terminala płatniczego jest decyzją o dużym potencjale biznesowym. Pozwala na podniesienie poziomu obsługi klientów i otwiera nowe perspektywy
do rozwoju biznesu, szczególnie ważne w przypadku tak silnie konkurencyjnych branż, jak handel detaliczny.

 

O Verifone

Verifone jest wiodącym dostawcą bezpiecznych rozwiązań płatniczych, w tym wszechstronnych terminali do akceptowania płatności. Firma wspiera także rozwój branży handlowej poprzez przekształcanie codziennych transakcji elektronicznych
w nowe możliwości zwiększenia dochodów dla branży retail. Poprzez systemy łączące urządzenia płatnicze z chmurą oraz bogate doświadczenie zarówno w obszarze handlu tradycyjnego, jak i online, tworzy nową generację rozwiązań pozwalających na zwiększenie zaangażowania klientów w punkcie sprzedaży. Opierając się na 30-letnim doświadczeniu związanym
z dystrybucją najbezpieczniejszych rozwiązań płatniczych, Verifone zarządza siecią 29 milionów urządzeń i terminali na całym świecie,
w tym terminalami stacjonarnymi, przenośnymi, multimedialnymi i samoobsługowymi. Wyspecjalizowani doradcy Verifone służą klientom swoją wiedzą i doświadczeniem, dostosowując ofertę firmy do indywidualnych potrzeb każdego biznesu. W gronie naszych klientów i partnerów znajdują się najbardziej znane marki, instytucje finansowe i agenci rozliczeniowi z ponad 150 państw świata.

Verifone.com | (NYSE: PAY) | @verifone

 

Dodatkowe informacje:

Agata Adamczewska-Grudzień

Marketing Programs Manager Verifone Sp. z o.o.

T. +48 784 575 042

E. agata.adamczewska@verifone.com


WSPÓŁPRACUJEMY z:

Zaufali nam: