Karty płatnicze szybko zadomowiły się w portfelach
Polaków. I choć w wielu obszarach rodzimy rynek płatności elektronicznych wciąż
ma duży potencjał rozwoju, np. w zakresie dostępności do terminali płatniczych,
to właśnie w Polsce niezwykle
dynamicznie rozwijają się płatności zbliżeniowe i ma miejsce wiele projektów
związanych
z płatnościami mobilnymi. Systematycznie rośnie liczba kart będących w
obiegu oraz wartość wykonywanych nimi transakcji.Tylko w I kwartale 2016 roku
liczba kart płatniczych w Polsce wyniosła
35,3 mln sztuk i wykonano nimi 709,1 mln transakcji bezgotówkowych o
łącznej wartości 48 mld zł1. Polacy żyją coraz szybciej i
bardziej nowocześnie, dlatego poszukują nowości technologicznych ułatwiających
im codzienne sprawunki, w tym także w zakresie płatności.
Czy wraz ze wzrostem popularności płatności
elektronicznych, może wzrosnąć liczba przestępstw
z wykorzystaniem kart? Eksperci rynku płatności elektronicznych podkreślają, że
Polska może się poszczycić jednym z najbardziej nowoczesnych systemów
bankowych, co ma bezpośrednie przełożenie na bezpieczeństwo transakcji. Dzięki
obowiązującemu w kraju standardowi kart EMV ryzyko kradzieży środków z karty
zostało znacznie ograniczone. Zaufanie do bezpieczeństwa kart płatniczych
potwierdzają także sami konsumenci:
aż 83,1% ankietowanych, biorących udział w badaniu omnibusowym firmy Verifone
wskazało, że forma regulowania należności za pomocą karty daje ich zdaniem
gwarancję bezpieczeństwa.[1] Nie oznacza
to oczywiście, że przestępstwa zostały całkowicie wyeliminowane, ale zgodnie z
danymi NBP, w 2014 roku liczba oszukańczych transakcji kartami w Polsce była
jedną z najniższych w UE (po Węgrach i Litwie) i wyniosła tylko 0,002%. Oznacza
to, że przy zachowaniu odpowiednich środków ostrożności i szybkiej reakcji w
przypadku stwierdzenia utraty karty, można znacznie zmniejszyć ryzyko oszustw
kartowych[2].
Na co powinni
zwracać uwagę konsumenci
Karta jest narzędziem umożliwiającym korzystanie ze środków
zgromadzonych w banku lub na koncie kredytowym. Jest kluczem do pieniędzy i
powinna być strzeżona tak samo, jak gotówka. Dokonując płatności
elektronicznych należy więc przestrzegać podstawowych zasad bezpieczeństwa.
Zachowanie
poufności danych karty
1.
Zaraz po otrzymaniu karty z banku, właściciel
powinien ją podpisać.
2.
Numer PIN najlepiej jest zapamiętać. Nigdy
nie powinien być zapisany na karcie ani przechowywany razem z kartami w jednym
portfelu lub etui.
3.
Dane karty są poufne i nie należy ich
udostępniać osobom trzecim.
· Nie należy udostępniać nikomu numeru karty – ani przez
telefon (banki nie mają w zwyczaju autoryzacji danych klienta przez podawanie
numeru karty drogą telefoniczną lub mailową), e-mailem czy smsem, ani poprzez
strony internetowe czy media społecznościowe (szczególną uwagę należy
przykładać do prób ataków „phishingowych” – są to wiadomości zapraszające do
odwiedzenia strony banku poprzez kliknięcie w link w treści maila, rzekomo w
celu weryfikacji danych).
· Przy logowaniu na stronę banku zawsze należy sprawdzić,
czy strona jest szyfrowana (oznaczenie kłódką, adres rozpoczynający się od
https://).
4.
Korespondencja z bankiem zawierająca dane o
kartach, zestawienia transakcji, czy wnioski o wydanie kart przed wyrzuceniem
powinna zostać zniszczona, aby uniemożliwić osobom niepowołanym odczytanie
informacji.
Bezpieczne
przechowywanie kart płatniczych
1.
Nigdy nie należy udostępniać swojej karty osobom
trzecim.
2.
Przy przeprowadzce należy jak najszybciej
poinformować bank o zmianie miejsca zamieszkania – dzięki temu korespondencja z
banku nie zostanie przejęta przez obcą osobę.
3.
Dobrym pomysłem jest noszenie kart poza
portfelem, w oddzielnym etui – złodzieje będą mieli do nich trudniejszy dostęp,
a w przypadku kradzieży, razem z kartą nie zostaną zabrane także dokumenty.
Na
co zwrócić uwagę dokonując transakcji kartą
1.
Podczas płacenia kartą nie należy tracić jej
z pola widzenia i odebrać od sprzedawcy od razu
po zakończeniu transakcji.
2.
Podczas wpisywania numeru PIN na terminalu w
sklepie lub w bankomacie, powinno się zasłonić klawiaturę.
3.
Płacąc kartą, także zbliżeniową, należy
zwrócić uwagę, czy kwota transakcji wyświetlona na ekranie terminala jest taka
sama jak koszt zakupów. W ten sposób unikniemy omyłkowego zapłacenia zbyt
wysokiego rachunku.
4.
Pokwitowania z terminala płatniczego lub
bankomatu zawierają dane karty – nie należy ich zostawiać bez nadzoru, a przed
wyrzuceniem powinny zostać zniszczone. Pokwitowania transakcji, które nie
doszły do skutku, należy zachować na wypadek konieczności zgłoszenia
reklamacji.
5.
Transakcje kartowe należy traktować z taką
samą rozwagą, jak wszystkie operacje na rachunku bankowym i sprawdzać wykonane
operacje po otrzymaniu wyciągu. Zachowanie pokwitowań dokonanych transakcji
pozwala na ich szybką weryfikację.
6.
W przypadku jakichkolwiek rozbieżności na
wydruku z terminala lub bankomatu, należy jak najszybciej złożyć pisemną
reklamację w banku, który wydał kartę.
WAŻNE
Każda
osoba posługująca się kartą płatniczą powinna pamiętać o zapisaniu numeru
Systemu Zastrzegania Kart - 828 828 828, uruchomionego w 2014 roku przez
Związek Banków Polskich i Narodowy Bank Polski. Dzwoniąc pod ten numer można
przez całą dobę zastrzec kartę w przypadku jej utraty. Szczegółowe informacje
dostępne są na stronie www.zastrzegam.pl.
Zgodnie z Ustawą o usługach płatniczych, z chwilą
zgłoszenia utraty karty odpowiedzialność za przeprowadzone transakcje ponosi
jej wydawca. Maksymalna odpowiedzialność właściciela karty za transakcje
przeprowadzone przed zgłoszeniem jej utraty wynosi równowartość 150€, zaś w
przypadku transakcji zbliżeniowych 50€. Warunkiem jest jednak przestrzeganie
umowy o wydaniu karty oraz regulaminu karty, który stanowi część umowy.
Na co powinni
zwracać uwagę przedsiębiorcy
Odpowiedzialność za bezpieczeństwo transakcji spoczywa
zarówno na użytkowniku karty, jak i na punkcie handlowym lub usługowym, który
przyjmuje płatność. Niestety, o ile klienci przy dopełnieniu formalności
otrzymają od banku zwrot utraconych środków, o tyle przedsiębiorcy za brak
rozwagi płacą z własnej kieszeni. Dlatego udostępniając płatności elektroniczne
warto mieć na uwadze kilka prostych zasad, które pozwolą ograniczyć do minimum
ryzyko fałszerstwa. Taka podstawowa wiedza chroni zarówno merchanta, jak i jego
klientów.
Podstawowe zasady bezpieczeństwa przy przyjmowaniu
transakcji elektronicznych:
1.
Przyjmując kartę od klienta sprzedawca
powinien sprawdzić, czy jest podpisana. Jeśli na karcie brakuje podpisu, merchant
powinien poprosić posiadacza karty o złożenie podpisu oraz okazanie dokumentu
tożsamości ze zdjęciem.
2.
Jeśli podpis na karcie jest niewyraźny lub
złożony drukowanymi literami, merchant ma prawo poprosić
o dokument tożsamości ze zdjęciem i porównać go z danymi na karcie.
3.
W przypadku kart, na których nazwisko
posiadacza nie jest wydrukowane (np. kart upominkowych), sprzedawca powinien
sprawdzić, czy karta jest podpisana.
4.
Jeśli podpis na karcie jest niewyraźny lub
pasek do złożenia podpisu nosi ślady ingerencji –
np. odklejania, sprzedawca może odmówić przyjęcia karty.
5.
Przed realizacją transakcji sprzedawca ma
także prawo obejrzeć kartę, szukając ewentualnych uszkodzeń. Wiele śladów
świadczących o możliwości podrobienia karty widocznych jest gołym okiem.
6.
Podczas realizacji transakcji sprzedawca
powinien dwukrotnie sprawdzić zgodność danych na karcie
z danymi wyświetlających się na terminalu: przy wprowadzaniu karty do terminala
lub jej zbliżaniu
do czytnika oraz w momencie odbioru potwierdzenia transakcji z terminala. Warto
także pamiętać,
że polskie przepisy regulujące płatności elektroniczne nakładają na sprzedawców
obowiązek wydawania pokwitowań z terminali płatniczych, jako potwierdzenia
zrealizowanej transakcji.
7.
Do praw klientów i jednocześnie obowiązków
punktu handlowego lub usługowego należy także zapewnienie takich warunków
płatności, aby dane kart były chronione – wygospodarowanie przestrzeni na
ladzie na wygodną obsługę terminala i wprowadzenie kodu PIN oraz zachowanie
poufności transakcji poprzez przekazywanie potwierdzenia płatności i samej
karty tylko jej właścicielowi.
O Verifone
Verifone jest wiodącym dostawcą bezpiecznych rozwiązań
płatniczych, w tym wszechstronnych terminali do akceptowania płatności. Poprzez systemy łączące urządzenia
płatnicze z chmurą oraz bogate doświadczenie zarówno w obszarze handlu
tradycyjnego, jak i online, firma stworzyła nową generację rozwiązań
pozwalających na zwiększenie zaangażowania klientów
w punkcie sprzedaży. Opierając się na 30-letnim doświadczeniu w dostarczaniu
najbezpieczniejszych rozwiązań płatniczych, Verifone zarządza siecią 29
milionów urządzeń i terminali na całym świecie, w tym terminalami
stacjonarnymi, przenośnymi, multimedialnymi i samoobsługowymi. Wyspecjalizowani doradcy Verifone służą
klientom swoją wiedzą i doświadczeniem, dostosowując ofertę firmy do
indywidualnych potrzeb każdego biznesu. W gronie naszych klientów i partnerów
znajdują się najbardziej znane marki, instytucje finansowe i agenci rozliczeniowi
z ponad 150 państw świata.
Verifone.com | (NYSE: PAY) | @verifone
All rights reserved 2013 - 2024; Deweloper Ads-Center.NET